Reisverslagen Fotoreis

Wim van der Linden

Wim van der Linden maakte in 2011 een Fotoreis door Ierland.

Reisverslagen - Fotoreis

Zaterdag 10 September 2011
Ierland is een verrassend land, veel ongerepte natuur met zijn glooiende heuvels en landschappen.

De dorpen zijn er klein maar heel gezellig, vanwege de leuke kleine winkeltjes en cafeetjes. In Dublin maakten we een stadswandeling, de stad is zeer druk maar wel gezellig druk met veel, heel veel jonge mensen en honderden dubbeldekkerbussen. Je struikelt er zowat over. Vandaag hebben voornamelijk mensen en gebouwen gefotografeerd, je ziet hier de raarste types lopen, later op de middag gaan we een Ierse pub binnen. Het lijkt net een bruin café maar dan anders. Wel even een half pint of Guinness gedronken, even wennen maar wel lekker. De pub zelf zag er prachtig uit met een bewerkt plafond en mooie bewerkte houten wanden. Echt een genot om te zien Vroeger dachten ze heel anders over interieurs dan tegenwoordig.

Zondag 11 September 2011
Voor het eten gaan we de stad verkennen, het is een grote stad met oude en nieuwe gebouwen, het verkeer is rustig er zijn wel een aantal winkels open. We komen langs het stadhuis, het lijkt meer op een koninklijk paleis. We lopen trouwens verder naar het restaurant Scalini, het is een restaurant gemaakt in de Italiaanse sfeer, met leuke ramen en een kleine balkonnetjes. Ook de kleuren doen Italiaans aan, zacht roze, beige echt zomers. We zitten aan een grote ronde tafel bij het raam. Ik bestelde een Pollo Ai Funghi oftewel kipfilet gevuld met spek, peterselie en knoflookvulling en geserveerd met wilde paddenstoelen saus, patat en groente. Overheerlijk, je eet je vingers er bij op! Dit is toch wel de lekkerste gevulde kipfilet dat ik ooit gegeten heb. En dan het toetje, chocolade karamel cake met hete (sambal?) chocoladesaus. En ook dit was de lekkerste chocoladecake en saus die ik ooit geproefd heb!! En ik ben niet zo’n fan van chocoladecake en saus. Al met al hebben we lekker gegeten en gedronken we gingen pas om 22.00uur terug naar het hotel.

Maandag 12 September 2011
Middags komen aan bij de overhangende bomenweg Bregagh Road Armoy ofwel the dark hedges. Toen we uitstapten kregen we de wind flink om de oren, het leek wel windkracht 10! Gelukkig heb ik mijn statief meegenomen want je camera kon je echt niet stilhouden bij deze storm. We hebben deze bijzondere weg van beide kanten gefotografeerd, echt bijzonder om te zien. Een half uur later rijden we weer verder en we gaan de lunch gebruiken in de Bushmill distillery. De beroemde whiskey stokerij van Ierland, we doen geen rondleiding, we lunchen er alleen maar. Om 16.00uur rijden we weer verder, om 16.35uur komen we bij Castle Severick, nou ja kasteel is een groot woord, er staan een paar muurtjes overeind en dat is het wel, dan vragen wij ons af wat is in Ierland dan een ruïne ?

Dinsdag 13 September 2011
In de morgen komen we aan bij de Giants Causway Stones aan de kust, dit zijn grote zeskantige formaties basaltblokken dicht opeengepakt. Het is mooi weer tot we gaan lopen, zien we zware wolken op ons afkomen. Eerst even koffie of zoiets drinken in het nabijgelegen hotel. Daarna gaan we toch de regen en de storm trotseren om bij de basaltblokken te komen. Het is een schitterende locatie met woeste zee en rotskusten van basaltblokken. De regen viel af en toe hevig uit de grijze hemel. De wind is af en toe stormachtig. Je kan je nauwelijks staande houden laat staan scherpe foto’s maken. Even later komt er een buslading toeristen aan de heuvel afzetten. Op de terugweg komen we een paar mensen tegen die op slippers en korte broek in de regen liepen. Die lui hebben de zomer hoog in de bol.Het weer veranderd trouwens erg snel van regen naar zonneschijn omdat het vaak hard waait. We rijden langs de kust richting Londonderry de Ieren noemen het trouwens Derry, we komen aan om 13.30uur en rijden naar het centrum op zoek naar een parkeerplaats. Daarna gaan we het centrum in op zoek naar een café, het wordt café Bentley. Na de ergste dorst gelest te hebben lopen we later over een hele grote stadsmuur, het lijkt wel de Chinese muur. Daar vlakbij ligt een wijk omgeven door hele hoge hekken en waar een kleine doorgang is waar wij uiteraard doorheen gaan. Er hangt een grimmig sfeertje, echt een oud achterbuurtje met oude huisjes, sommige slecht en sommige goed onderhouden. We nemen een paar foto’s van een paar muurschilderingen, We lopen verder over de stadsmuur waar we een prachtig uitzicht hebben over de oude stad en zien een paar moderne muurschilderingen (murals). Met de telelens krijgen we ze mooi vol in beeld. Vlakbij ligt een oud protestants kerkje die open bleek te zijn waar we even naar binnen gaan. Het kleine kerkje heeft een schitterend interieur met prachtige gebrandschilderde ramen en een oude kerkorgel uit 1924.

Donderdag 15 September 2011
In de middag stijgen wij weer in het voertuig en gaan we weer de weg op naar Glenveagh National Park. We zetten de auto op de parkeerplaats en gaan een lekkere wandeling maken richting een meer met bijbehorend kasteeltje annex museum en souvenirwinkel met theehuis. Om bij het kasteeltje te komen kan je ook de bus nemen,  al lopend zie je toch meer en kan je leuke foto’s maken. We lopen langs een meertje waar we een schitterend uitzicht hebben, het licht in een dal met flinke heuvels. We komen aan bij de ingang van het kasteel met aan weerszijden een grote stenen adelaars die de wacht houden op vreemd volk. Later zien we een klein kasteeltje met daarbij een kleine beeldentuin. We klimmen in een kleine toren waardoor we een nog beter uitzicht hebben op het meert. Je ziet ook hier een aantal toeristen maar het is laat en de meesten zijn alweer weg. Later gaan we nog even in het theehuis wat vocht tot ons nemen met de daarbij behorende versnaperingen ze hebben in Ierland lekkere citroen muffins en scones met heerlijke jam heerlijk bij de koffie.

Zaterdag 17 September 2011
In de boot op weg naar Tory Island denk je lekker vooraan te staan, maar dan krijg je aardig wat water over je heen, dus snel naar achteren. In het begin is het rustig Maar dan…….. ruwe zee! De boot slingert heen en weer en op en neer als een gek. Zo erg heb ik het nog niet meegemaakt. 2 mensen werden behoorlijk zeeziek, gelukkig was de zee één grote kotszak. 12.45uur kwamen we aan op Tory-island. We worden vriendelijk verwelkomt door een oude zeebonk met een zwaar Iers accent. Hij wordt de koning van Tory Island genoemd. Tory Island schijnt nog onafhankelijk te zijn, zullen we op internet opzoeken. Het is een dorp met oude en vervallen huizen, sommige zijn opgeknapt met een likje verf, één huis werd flink ondersteund met balken onder een hoek van 45°, waarschijnlijk onbewoonbaar verklaard. We lopen op en neer op zoek naar een café. aan het eind van het dorp is er één die wel open is. We gaan lekker wandelen op het eiland, we gingen snel naar de kliffen. Daar aangekomen weet je niet wat je ziet, mooie gekleurde rotsen en steile kliffen, je blijft er foto’s maken. We komen ook een klein kerkhofje tegen, perfect verzorgd, beter dan de huizen die er her en der staan te verpieteren. We kunnen niet te lang blijven, want om 16.00uur vertrekt de boot weer richting het vaste land. En als je die mist dan moet je wachten tot de volgende dag.

Tijdens de reis aten we meestal in restaurants, maar in de pub’s is het net zo lekker. Het eten is in Ierland geweldig, overal hebben wij heerlijk gegeten, lekker vlees of pasta naar keuze. En de voor toetjes wil je gewoon niet meer terug naar Nederland

Reisverslag door Wim van der Linden – Fotoreis Ierland 2011

Op zoek naar een vakantie Ierland?

Wil jij ook zo’n mooie reiservaring? Maak direct je keuze uit ons aanbod van Ierland Vakanties.